Dorpspleinen

Duurzame Digitale Dorpspleinen

De eerste Digitale Dorpspleinen en lokale en regionale samenwerkingen tussen lokale ondernemers (versspecialisten, boeren, tuinders), gemeente en maatschappelijke instellingen krijgen vorm.

Gemeente Zwartewaterland

In co-creatie met de gemeente Zwartewaterland, Provincie Overijssel en studenten van Hogeschool Windesheim uit de dorpen in gemeente Zwartewaterland is het lokale aanbod van de eerste twee dorpen van de gemeente Zwartewaterland gedigitaliseerd:

www.dorpsplein-zwartsluis.nl

www.dorpsplein-genemuiden.nl

Studenten verzorgen de digitale marketingcommunicatie via sociale media om betrokken klanten te creëren die op beslissende momenten aan de lokale ondernemers denken.

Zorgboerderij Lenteheuvel is voornemens om lokale bestellingen weg te brengen voor de ondernemers met een elektrische bakfiets.

Economische impact

Binnen twee jaar hebben lokale en regionale inwoners voor meer dan € 800.000,= online  bij de lokale ondernemers in Zwartsluis besteedt en in Genemuiden voor ruim € 450.000,= bij de lokale verswinkels. In Zwartsluis kunnen inwoners in één keer bij zowel de slager, beide bakkers en groentewinkel tegelijk bestellen, in één keer afrekenen en in één keer geleverd krijgen (afhaal of bezorging).

In Genemuiden bezorgen de ondernemers alleen gezamenlijk.

In beide plaatsen binnen de gemeente Zwartewaterland is dus binnen twee jaar al meer dan € 1.250.000,= binnen de lokale economie gebleven.

De financiële bijdrage van de gemeente via de Provincie Overijssel voor de totstandkoming/organisatie van de Digitale Dorpspleinen heeft naast een lokaal economische impact geresulteerd in versterking van de sociale cohesie, ook in crisis via sociale media communicatie via de pagina’s van Dorpsplein Zwartsluis op Facebook en Instagram. Zo zijn via www.dorpsplein-zwartsluis.nl online bingokaarten verkocht voor de Oranjevereniging en voetbalvereniging Desz.

Weerbaar en veerkrachtig

De lokale verswinkels en horeca blijken weerbaar en veerkrachtig in tijden van crisis/lockdown door het gemak en service dat de lokale en regionale inwoners wordt geboden. De omzetten bleven op peil en stegen zelfs, dusdanig dat één ondernemer in Zwartsluis besloten heeft een extra winkel te openen.

Korte keten

De lokale slager uit Zwartsluis koopt het vlees in uit Twente. De groentespeciaalzaak betrekt haar producten grotendeels bij producenten uit IJsselmuiden. Op deze manier wordt al concreet gewerkt aan een korte keten en legt voedsel veel minder kilometers af voordat hij op het bord ligt.

Arnhem

In co-creatie tussen winkelvastgoedbedrijf Wereldhave, gemeente Arnhem, ondernemers in winkelcentrum Presikhaaf en Kronenburg en De Groene Rijders zijn de volgende lokale collectieve digitale marktplaatsen in Arnhem gerealiseerd om het fysieke winkelaanbod te vergroten met online gemak, service en beleving:

www.presikhaaf-connect.nl

www.kronenburg-connect.nl

Kinderen en jongeren uit de Arnhemse wijk Presikhaaf groeien op in een lagere sociale, economische positie. Deze jongeren werken mee in het winkelcentrum, via Presikhaaf University, onder andere om bestellingen te verzamelen en klaar te zetten.

Waarom?

Een belangrijke oorzaak dat omzet uit de lokale en regionale economie is weggevloeid en lokale voorzieningen onder druk staan, met alle maatschappelijke gevolgen van dien, is de enorme toename van (inter)nationale online aanbieders die (gratis) thuisbezorgen.

Met een geringe eenmalige investering voor de organisatie van een Digitaal Dorpsplein (lokale collectieve online marktplaats), een duurzaam vervoersmiddel, het betrekken van lokale mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt en marketingcommunicatiemateriaal kan elke gemeente in samenwerking met ondernemersverenigingen, maatschappelijke organisaties en andere stakeholders het plaatselijke midden- en kleinbedrijf (en aanverwante maatschappelijke organisaties) een volhoudbare toekomst bieden én concreet inhoud geven aan een duurzame, circulaire en inclusieve lokale samenleving. Elke euro die terugkeert in de regionale en lokale economie en daar langer blijft circuleren heeft positieve maatschappelijke impact.

Stichting Digitale Dorpspleinen heeft een kant-en-klaar marketingcommunicatie concept ontwikkeld (sociale media en POS-materiaal: posters, flyers, baliedisplays) dat inspeelt op duurzaamheid, circulariteit en inclusiviteit.  Dit inspireert consumenten, ondernemers en gemeente om verder samen te werken aan een duurzame, circulaire en inclusieve lokale samenleving.

Dit materiaal kan per dorp, stad of regio eenvoudig gepersonaliseerd worden en voorzien van het logo van de gemeente als sponsor (“Mede mogelijk gemaakt door”).