Duurzame Digitale Dorpspleinen
De eerste Digitale Dorpspleinen en lokale en regionale samenwerkingen tussen lokale aanbieders (lokale boeren, versspecialisten en horeca), gemeente en maatschappelijke instellingen schieten inmiddels wortel.
Gemeente Zwartewaterland
In co-creatie met de gemeente Zwartewaterland, Provincie Overijssel en studenten van Hogeschool Windesheim uit de dorpen in gemeente Zwartewaterland is het lokale aanbod van de eerste twee dorpen van de gemeente Zwartewaterland gedigitaliseerd:
Studenten van Hogeschool Windesheim verzorgen de digitale marketingcommunicatie via sociale media om betrokken klanten te creëren die op beslissende momenten aan de lokale ondernemers denken.
De Groentemannen brengen de gecombineerde bestellingen bij de bakkers, slager en groentewinkel in één keer naar de bezorglocatie.
Economische impact
Binnen enkele jaren hebben lokale burgers en bedrijven al voor meer dan € 1.180.000,= online bij de lokale aanbieders in Zwartsluis besteed en in Genemuiden voor ruim € 570.000,= bij de lokale ambachtelijke aanbieders van vers voedsel.
In Zwartsluis kunnen inwoners in één keer bij zowel de slager, beide bakkers en groentewinkel tegelijk bestellen, in één keer afrekenen en in één keer geleverd krijgen (afhalen of bezorging).
In Genemuiden bezorgen de ondernemers gezamenlijk.
In beide plaatsen binnen de gemeente Zwartewaterland is dus binnen enkele jaren al meer dan € 1.750.000,= binnen de lokale economie gebleven.
Naast de online bestedingen door de lokale bevolking leidt de constante en consequente digitale collectieve marketingcommunicatie ook tot rechtstreeks bezoek aan de fysieke winkels en dus tot extra uitgaven!
De financiële bijdrage van de gemeente via de Provincie Overijssel voor de totstandkoming/organisatie van de Digitale Dorpspleinen heeft naast een lokaal economische impact geresulteerd in versterking van de sociale cohesie, ook in crisis via sociale media communicatie via de pagina’s van Dorpsplein Zwartsluis op Facebook en Instagram. Zo zijn via www.dorpsplein-zwartsluis.nl online bingokaarten verkocht voor de Oranjevereniging en voetbalvereniging Desz.
Weerbaar en veerkrachtig
De lokale verswinkels en horeca blijken weerbaar en veerkrachtig in tijden van crisis/lockdown door het gemak en service dat de lokale en regionale inwoners wordt geboden. De omzetten bleven op peil en stegen zelfs, dusdanig dat één ondernemer in Zwartsluis besloten heeft een extra winkel te openen.
Korte keten
De lokale slager uit Zwartsluis koopt het vlees in uit Twente. De groentespeciaalzaak betrekt haar producten grotendeels bij producenten uit IJsselmuiden. Op deze manier wordt al concreet gewerkt aan een korte keten en legt voedsel veel minder kilometers af voordat hij op het bord ligt.
Wijk bij Duurstede
Om het inwoners van de gemeente Wijk bij Duurstede gemakkelijker te maken verantwoord, lokaal geproduceerd of bereid, voedsel te kopen zijn lokale ondernemers uit de gemeente Wijk bij Duurstede gestart met www.dorpsplein-wijk-bij-duurstede.nl.
Bij besteding vanaf € 15,- bij minimaal twee lokale specialisten (bakker, slager etc.) brengt een lokale bezorger de boodschappen bij de inwoners thuis.
Gemeente Westerkwartier
Gemeente Westerkwartier (Provincie Groningen) heeft in oktober 2022 met inachtneming van de Algemene subsidieverordening en de subsidieregeling Innovatiefonds Gemeente Westerkwartier besloten een innovatiesubsidie “Digitaal Dorpsplein Grootegast” toe te kennen aan de Ondernemersvereniging Grootegast.
De gemeente is van mening dat de pilot innovatief is en bijdraagt aan het aanpakken van maatschappelijke uitdagingen in het Westerkwartier, zoals bevordering van de leefbaarheid, verduurzaming en verkorting van de ketens. De pilot beoogt immers bij te dragen aan onder meer het behoud van voorzieningen, uitbreiding van het aanbod van lokale producten en vermindering en verduurzaming van transportkilometers.
Waarom?
Een belangrijke oorzaak dat omzet uit de lokale en regionale economie is weggevloeid en lokale voorzieningen onder druk staan, met alle maatschappelijke gevolgen van dien, is de enorme toename van (inter)nationale online aanbieders die (gratis) thuisbezorgen.
Met een geringe eenmalige investering voor de organisatie van een Digitaal Dorpsplein (lokale collectieve online marktplaats), het betrekken van scholieren of lokale mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt en marketingcommunicatiemateriaal kan elke gemeente in samenwerking met ondernemersverenigingen, maatschappelijke organisaties en andere stakeholders het plaatselijke midden- en kleinbedrijf (en aanverwante maatschappelijke organisaties) een volhoudbare toekomst helpen bieden én concreet inhoud geven aan een duurzame, circulaire en inclusieve lokale samenleving.
Elke euro die terugkeert in de regionale en lokale economie en daar langer blijft circuleren draagt bij aan het realiseren van positieve maatschappelijke impact.
Stichting Digitale Dorpspleinen heeft een kant-en-klaar marketingcommunicatie concept ontwikkeld (sociale media en POS-materiaal: posters, flyers, baliedisplays) dat inspeelt op duurzaamheid, circulariteit en inclusiviteit. Dit inspireert consumenten, ondernemers en gemeente om verder samen te werken aan een duurzame, circulaire en inclusieve lokale samenleving.
Dit materiaal kan per dorp, stad of regio eenvoudig gepersonaliseerd worden en voorzien van het logo van de gemeente als sponsor (“Mede mogelijk gemaakt door”).